Kroppen runt på 24 dagar – Växter

Människan har i alla tider använt växter som föda, råmaterial, bränsle, medicin och även magi. Men när vi äter eller dricker något med växter i, hur ofta tänker vi på vad just den växten har för påverkan på vår kropp?  Örterna du har i maten eller som finns i te, vad kan de göra? Denna artikel är till för att få dig att fundera på vad du stoppar i dig, kanske slå upp vad som finns i din mat och se vad det gör med din kropp.

Kroppen behöver vitaminer och mineraler och det får vi i oss genom födan och drycken. Det är därför viktigt att du äter på ett sådant sätt att du kan tillgodogöra dig vitaminerna och mineralerna. För att bevara näringsvärdet i grönsaker kan du skölja dem hastigt, torka dem och förvara i kylskåpet i grönsaksfacket. Om du klarar av att äta lite skal, ska du använda dem oskalade och borsta dem iställer för att skala. Citron är en gammal goding att använda för att snittytor eller skalade grönsaker inte ska mörkna. Skalen kan du om du vill koka buljong på. Om du ångar istället för att koka, minimerar du förlusten av många vitaminer. Har du inget emot att använda mikrovågsugn kan du använda den. Kokspad kan du använda till soppor och såser.

Vitaminer

  • B-vitamin – jag grupperar ihop alla B-vitaminer här. De behövs för att smälta maten. Nervsystemet behöver också B-vitaminer för att fungera rätt. Det finns B1, B2, B6, Folsyra är namnet på B9 och B12.
  • C-vitamin – är bra för immunsystemet. Det hjälper även kroppen att ta upp järn som finns i maten.
  • Vitaminerna A, D, E och K – är fettlösliga och brist på dem anses vara sällsynt, även om D-vitamin är något som kan vara en bristvara här på vintern, då solljuset inte är så närvarande. D-vitamin behövs för att kunna ta upp kalcium. A-vitamin är bra för synen, huden, håret, naglarna och slemhinnorna. E-vitamin är en antioxidant och förbygger skador på cellerna. K-vitamin hjälper blodet att koagulera.

Några mineraler

  • Järn – bildar röda blodkroppar. Är du trött, har onormal psykisk trötthet, är blek eller har andtäppa, kan du ha järnbrist.
  • Kalcium – tänderna, benstommen, musklerna, hjärtat och nerverna behöver kalcium för att fungera. Här har kvinnor ett större behov av kalcium än män.
  • Zink – kroppen behöver det för tillväxt, läkning och ämnesomsättning av protein och kolhydrater. Om du har vita fläckar på naglarna och hudbesvär, kan det tyda på zinkbrist.
  • Magnesium – hjälper till vid ämnesomsättningen av kolhydrater. Brist på magnesium anses vara sällsynt.
  • Jod – behöver vi för att sköldkörtlarna ska fungera och behövs endast i små kvantiteter.

Några exempel på vad växter kan innehålla

  • Spenat är ju något de flesta av oss äter. Spenat är rik på fibrer, innehåller 53 mg kalcium/100 g, 3,2 mg järn/100 g, 0,6 mg zink/100 g och 120 µg folsyra/100 g.
  • Torkade aprikoser, jag föredrar osvavlade, innehåller 67 mg kalcium/100 g, 3,1 mg järn/100 g och 0,8 mg zink/100 g.
  • Mandel är ett träd inom plommonsläktet och familjen rosväxter. Det har stenfrukter och inuti kärnan i frukten finns ett frö som är mandeln. Den innehåller 54,7 g fett/100 g, 20 g protein/100 g, 250 mg kalcium/100 g, 3,9 mg järn/100 g, 3,8 mg zink/100 g och 96 µg folsyra/100 g.
  • Persilja innehåller 5 g fibrer/100 g, 200 mg kalcium/100 g och 9,4 mg järn/100 g.

Så det går att få i sig kalcium utan att dricka mjölk, även om jag gillar en kopp varm choklad då och då.

Ta en titt på din tallrik och börja fundera på vad den innehåller och vad det tillför kroppen. Och fundera också varför du dras till en viss typ av föda och dryck och varför kroppen vill ha det.

Något jag gillar är örter. Maria Treben skriver i sin bok ”Hälsa ur Guds Apotek” om olika örter. De olika metoderna att använda örter hon går igenom är torkning, beredning av teer, tinktur, färsk saft, växtgröt, ångomslag, salvor, oljor och ångbad. Jag kommer inte att gå igenom några recept här, utan den som vill ha recept får köpa boken. Några av örterna är:

Kamomill – Kallar Maria för ett ”universalmedel” framför allt vid kramp och magknip. Te på kamomill brukar drickas för att lugna ner systemet och kunna sova bättre.

Maskros – Ses i och för sig som ett ogräs, men ska verka läkande på levern och hjälpa vid diabetes. Det står även att människor som alltid är klena och känner sig trötta kan göra en kur med färska maskrosstänglar. Hon gjorde när hon levde en maskrossirap varje vår och gjorde sina pepparkakor på denna sirap.

Ringblomma – Det är en blodrenande växt och kan drickas utan risk. Den är även renande, cirkulationsstimulerande och en hjälp vid läkning av sår. Varför inte testa och köpa en ringblomssalva?

Salvia – Enligt Maria ska kraften i hela kroppen öka om du dricker salviate. Den är blodrenande och bra för mage och andningsorgan. Har du fått insektsbett kan du prova att lägga på några sönderrivna salviablad. Inom magin renas ställen och energier med salvia.

Mynta är inte med i boken men är en av mina absoulta favoriter. Den har en bra inverkan på andningsorgan och mage och smakar gott som te och i sallad.

Det var lite om växter. Det är ett stort område och jag skulle kunna blogga i åratal om det. Jag har alltid haft ett stort intresse för kropp, själ och naturen, så att nu äntligen få jobba med det är en ynnest. Jag hoppas att jag fått igång lite nyfikenhet och lust att gräva mer i hur växter fungerar och varför de fungerar. Du behöver inte tro på det som sägs, men förkasta det inte förrän du provat själv och sett om det är något för dig.

Det här inlägget postades i Kroppen runt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *