Efter våra fötter kommer benen och höften. De består av höftbenen, lårbenen, skenbenen och vadbenen. Höftleden är den kulled som finns mellan höftbenets ledskål och lårbenets ledhuvud. Bakom lårbenshalsen bildar lårbensskaftet (femurskaftet) den stora lårbensknölen, som kan kännas genom huden. Ledkapseln i höftleden är förstärkt av kraftiga ledband och har därför begränsad rörlighet. Leden är dock stabil nog så att kroppsvikten kan balanseras på nedre delen av kroppen. Nedanför låren finns knäna. De har en knäled som finns mellan lårbenet och skenbenet. Vadbenet ligger bakom skenbenet och ingår inte i knäleden. Knäleden har stor rörlighet vid böjning och sträckning. Längs knäledens kanter finns skivor av fiberbrosk, meniskerna, vilka förbättrar passningen och ger stöd. Meniskerna kan komma i kläm vid extrema rörelser i knäleden och vid kraftigt tryck från benen kan då meniskerna spricka så att en bit lossnar. De lösa bitarna kan förskjutas och det känns som att knät låser sig. Det finns även ett främre och ett bakre korsband, vilket är kraftiga ligament. De hindrar lårbenen och skenbenen från att glida för långt ifrån varandra. Om korsbanden i knät går av minskar stabiliteten i leden genom att underbenet kan förskjutas i förhållande till låret. Ledbanden kan gå sönder vid kraftigt slag mot knät. Sedan finns även sidoligament som hindrar sidovackling, samt knäskålen som kallas patella.

Bäckenet/höften är den vagga som din ryggrad vilar i, så det är viktigt att det inte är vridet, för det kommer att ge dig ont i ryggen. Försök därför att ha en god kroppshållning. Går du med högklackat förkortas vadmusklerna och gör det svårare att gå effektivt. Det blir även en felbelastning på fötterna och fotlederna. Knälederna belastas på ett påfrestande sätt och senorna runt knäna blir stelare.

Imorgon går jag igenom musklerna.